Jak důležité je znát fartlek

Blog

Zajímavé články o fitness a zdravém životní stylu. Zdravé výživě, wellness a relaxaci a o sportovním vybavení.

Fartlek je tréninková metoda,která spojuje souvislý běh s vloženými, nestejně  dlouhými rychlými úseky, střídá rychlé a pomalé tempo.

Je váš běžecký trénink příliš jednotvárný? Zařaďte fartlek. Troufám si tvrdit, že fartlek je jedna z nejoblíbenějších tréninkových metod, která obecně pomáhá rozvoji síly, rychlosti a vytrvalosti, aniž bychom byli stresování dodržováním přesných časů, intenzity a úseků intervalového tréninku. Slouží k prevenci stagnace běžcovy výkonnosti.

Co to tedy vlastně je fartlek?
Fartlek je tréninková metoda, která spojuje souvislý běh s vloženými, nestejně  dlouhými rychlými úseky, střídá rychlé a pomalé tempo. Vše se odehrává v aerobním pásmu, do anaerobního pásma se běžec dostává až na konci rychlého úseku, který je poté vystřídám dostatečně dlouhým úsekem o nízké intenzitě běhu, která dovolí vrátit organismus do stavu před započetím rychlého úseku. Obecně můžeme říci, že celková doba pomalého běhu by měla být delší než běhu rychlého. Nikdy ne naopak. 

Ideální je praktikovat fartlek ve skupině více běžců, pokud mají již zkušenosti s tímto druhem tréninku, může každý z nich kdykoli zahájit a také ukončit rychlý úsek, pokud zkušenost nemají, je lépe nechat  rozhodnutí na trenérovi.

I pro běžce zvyklé běhat pouze na dráze či na asfaltu platí: s fartlekem do přírody. K tréninku využíváme rozmanitý terén (kopce i kopečky), rozmanitý povrch (šotolina, kamení, jehličí, spadané listí), na podzim bláto, v zimě sníh. 
Délka rychlých úseků je libovolná, můžeme k jejich určení použít přírodní ukazatele (strom, lavičku, větší kámen atd) a pohybuje se od 100m do několika km v závislosti na cíli našeho tréninku.
Fartlek zařazujeme 1-2x týdně vždy mezi dva souvislé tréninky.

I tady platí, že před každým tréninkem (kromě obecné vytrvalosti) zařazujeme 15 minut rozklusání a končíme 10 minutovým vyklusáním.  Závěrem je třeba protáhnout namáhané svaly.

Naprogramovaný fartlek: 
slouží především k nácviku intenzity výkonu, úseky rychlé a pomalé jsou stejně dlouhé.

Fartlek podle profilu: 
ke střídání rychlých a pomalých úseků využíváme terén (rychle do kopce a po rovině, pomalu z kopce nebo naopak při nácviku seběhů)

Volný fartlek:
je nejsvobodnější, neklade běžci žádné podmínky.

Vytrvalostní fartlek: 
stejný jako naprogramovaný fartlek, jen s tím rozdílem, že doba úseků je podstatně delší. Tempo by mělo být rychlejší než při vytrvalostním běhu, ale ne tak rychlé jako při intervalovém tréninku.

Já, nejčastěji trénuji se svými dvěma psy Jackem a Nelly, kteří rádi soutěží. Povel „ běžíme“ pro nás znamená rychlý úsek a ty dva nemohu nikdy dohonit. Jsou pro mě velkou motivací a trénink je baví stejně jako mě.

A nebo si přijď zatrénovat s námi Běžecké kempy XTR Team