Jak přežít horskou turistiku

Blog

Zajímavé články o fitness a zdravém životní stylu. Zdravé výživě, wellness a relaxaci a o sportovním vybavení.

Rozhodli jste se zaměnit fitness centrum za chození po horách? Chcete využít babí léto, než se vrátíte do posilovny nebo fitka? Pak se vám budou hodit naše rady, jak vše zvládnout, aby vás nic nebolelo.

Rozhodli jste se zaměnit fitness centrum za chození po horách? Chcete využít babí léto, než se vrátíte do posilovny nebo fitka? Pak se vám budou hodit naše rady, jak vše zvládnout, aby vás nic nebolelo.

Oproti běžným „smrtelníkům“, kteří se rozhodli pro dovolenou na horách, máte tu výhodu, že jste trénovaní. Pravidelná návštěva posilovny udělá své. Přesto můžete být překvapeni, že vás budou bolet svaly, o kterých ani nevíte. Přeci jen jde o jiný pohyb, než na který jste zvyklí. Těžší to je, pokud celý rok sedíte v kanceláři. 


HURÁ DO SPORTOVNÍHO OBCHODU
Než vyrazíte na hory, zajděte do speciálního sportovního obchodu a pořiďte si kvalitní sportovní obuv a sportovní oblečení. Hodit se vám budou i hůlky na nordic walking. Můžete si koupit speciální boty pro aktivní chůzi, ale vystačíte si i s kvalitní pevnou obuví, za kterou stojí za to si připlatit. Co je nejdůležitější, musí vám perfektně sedět, měli byste mít měkký došlap, boty by měly tlumit nárazy. Budete chodit po všelijakém povrchu, betonu, kamení, ale i prašných cestách. Kupte si je v předstihu a důkladně je rozšlápněte na kratších procházkách. Kdybyste si je poprvé obuli na horách, mohli byste celý pobyt protrpět. Při výběru pamatujte, že vám vám nesmí padat z paty, noha by v nich měla být pevná, ale zase vás nesmí nikde tlačit a škrtit. 

Sportovní oblečení doporučujeme zvolit funkční, které v horku odvádí pot, ale v zimě zahřívá. Vždy je lepší zvolit několik slabších vrstev než jednu silnou. Můžete je operativně odkládat nebo přibírat. Pamatujte i na vrchní nepromokavou vrstvu. S sebou do batohu přibalte i něco na převlečení. Nezapomeňte ani na ponožky, které odvádějí pot. Rozhodně neobouvejte boty bez ponožek, ublížili byste svým nohám i sportovním botám

NĚCO ZDRAVÉHO K ZAKOUSNUTÍ
Na cestu si připravte zdravou svačinu, která vám dodá potřebnou energii a dobře se vám bude konzumovat v terénu. Počítejte s tím, že pot, kterému se zřejmě nevyhnete, z těla odvede i minerální látky. Pak vás mohou rychleji začít bolet svaly. Proto je dobré mít s sebou něco slaného nebo tučnějšího. Zdravé tuky můžete konzumovat v podobě ořechů. Doporučujeme i banány pro svou zásobu hořčíku. V případě únavy se vám budou hodit rychlé cukry obsažené v ovoci, například v hroznovém víně. Nezapomeňte na dostatek tekutin. Nejlepší je voda, můžete ji obohatit citrónem. 

ZAČNĚTE ZLEHKA
I když jste na pohyb a zátěž zvyklí, raději začněte zlehka. Nelámejte hned rekordy v počtu kilometrů ani převýšení. Dva tři dny v přiměřeném tempu, kdy se dokážete v pohodě bavit s ostatními. Postupně můžete přidávat kilometry i náročnost terénu. Choďte správně. Zpříma, narovnejte ramena, nehrbte se. Snažte se nenaklánět dopředu. Tím se přetěžují prsty na nohou, rychle se unavíte a mohou vás bolet záda. Po túře si své nohy hýčkejte. Nohy sprchujte střídavě studenou a horkou vodou, ulevíte jim, prokrvíte a předejdete otokům. A vůbec nejlepší je, když vám je partner namasíruje