Je třeba si to stále připomínat - Bílkoviny

Blog

Zajímavé články o fitness a zdravém životní stylu. Zdravé výživě, wellness a relaxaci a o sportovním vybavení.

Bílkoviny jsou základní stavební jednotkou lidského těla. Dostatečný příjem kvalitních bílkovin je důležitý pro každého, kdo cvičí a snaží se budovat svalovou hmotu. 

Bílkoviny jsou základní stavební jednotkou lidského těla. Dostatečný příjem kvalitních bílkovin je důležitý pro každého, kdo cvičí a snaží se budovat svalovou hmotu. 

Bílkoviny tvoří tkáně v našem těle, krevní buňky, orgány, šlachy, kosti či vazy. Jsou zodpovědné za budování svalové hmoty, při tréninku chrání tělo a po něm pomáhají regenerovat. Zkrátka jsou pro fungování našeho těla nezbytné. Jsou důležité i pro ty, kteří chtějí shodit přebytečná kila, protože bez dostatečného přísunu bílkovin při hubnutí ztrácí tělo svalovou hmotu. 

Běžný člověk by měl přijímat cca 1 g bílkovin na 1 kg hmotnosti. U lidí, kteří posilují, stoupá jejich příjem cca na 2 g. Pozor však, ať to nepřeženete, extrémně vysoký příjem bílkovin zatěžuje metabolismus. 

Z velké části by nám je měla dodávat pestrá strava, ne náhražky. Ovšem není bílkovina jako bílkovina. Je důležité vybírat ty kvalitní. Jejich kvalita je závislá na zastoupení aminokyselin. Čím více jich obsahují, tím mají vyšší biologickou hodnotu. Z tohoto hlediska najdeme kvalitní proteiny v živočišných zdrojích – v červeném mase, drůbeži, rybách, vejcích nebo sýrech. Bílkoviny s nižší biologickou hodnotou najdeme v obilovinách, ale také v některé zelenině nebo ořeších. Z rostlinných zdrojů mají hodně bílkovin luštěniny a například sója.

Bílkoviny živočišné jsou sice lépe vstřebatelné, na druhou stranu obsahují více cholesterolu a tuku. Rostlinné jsou chudé na tuk, ale hůře se vstřebávají, a tak je naše tělo méně využije. Nejlepší je kombinace obojího.