Sacharidy? Nebojte se jich!

Blog

Zajímavé články o fitness a zdravém životní stylu. Zdravé výživě, wellness a relaxaci a o sportovním vybavení.

Společně s tuky a bílkovinami patří mezi hlavní živiny. Sacharidy dodávají našemu tělu energii. Jsou hlavním zdrojem energie pro naše svaly, což je důležité hlavně po fyzickém výkonu či fitness cvičení. 

Mnozí se jim ze strachu z přibírání vyhýbají. Přitom tělo zdravého člověka, o to víc pravidelně cvičícího sportovce, je potřebuje. Ovšem není sacharid jako sacharid

Zdá se vám, že při svém tréninku nepodáváte takové výkony, jaké byste si představovali? Chybí vám energie? Zaměřte se na skladbu jídelníčku. Možná vám chybí potřebné palivo ve formě zdravých sacharidů

Společně s tuky a bílkovinami patří mezi hlavní živiny. Sacharidy dodávají našemu tělu energii. Jsou hlavním zdrojem energie pro naše svaly, což je důležité hlavně po fyzickém výkonu či fitness cvičení. Měly by zaujímat 50 až 60 procent energetického příjmu. Pokud je výrazně omezíme, jak bývá zvykem u některých extrémních diet, tělo začne stávkovat a hrozí vážné potíže, dokonce i ztráta vědomí. Naše tělo je potřebuje pro správné fungování mozku a nervového systému. Udržují stálou hladinu cukru v krvi a zajišťují tělu energetickou rezervu v podobě glykogenu, jehož zásoby máme v játrech a především ve svalech. 

Věděli jste, že jeden gram sacharidů vydá asi 17 kJ?

Sacharidy ovlivňují svalový výkon, aktivní sportovci by na ně měli obrátit svou pozornost. Je důležité, které sacharidy konzumujeme, a v jakém množství. Příliš vysoké množství se promění v tuk a posouvá ručičku váhy směrem nahoru. Nadbytek sacharidů se v těle mění v tuk, který se ukládá na místech, kde si to nejméně přejeme. 

Za sladkou chutí stojí jednoduché sacharidy, které rychle zvyšují hladinu cukru v krvi. Tvoří je glukóza, kterou najdeme v medu, nebo fruktóza, která je součástí ovoce. Významné jsou pro nás polysacharidy, které nejsou sladké, ale tělo z nich získává palivo. Jsou to škroby, které obsahuje například rýže, brambory, pšenice, důležitý je glykogen, jakýsi zásobník energie. Nesmíme opomenout ani vlákninu, taktéž patří mezi sacharidy a je v organizmu člověka zásadní. Rozpustná vláknina dodává pocit zasycení, nerozpustná je jakousi čističkou střev a zvětšuje objem stolice. 

Jak se v tom všem tedy vyznat? Sacharidy je vhodné rozdělit do několika denních porcí.  Nejvíce energie potřebujeme po ránu, abychom mohli celý den fungovat, a tak si dopřejeme ovesné vločky, ovoce, doplněné nějakou bílkovinou. Sacharidy najdeme i v mléku, a tak jako odpolední svačina poslouží zakysaný mléčný výrobek s plátkem žitného chleba. K obědu a k večeři volíme například celozrnné těstoviny, kuskus atd. doplněné plátkem masa a kvalitních bílkovin.